۲-۴-پیشینه تحقیقاتی:

 

۲-۴-۱-پیشینه داخلی:

 

      1. باقری، مریم (۱۳۹۲) پژوهشی با عنوان مقایسۀ سبک های دفاعی و دلبستگی در زنان مبتلا به سوء مصرف دارو و غیر معتاد انجام داده است. نتایج نشان داد که بین سبک های دلبستگی و مکانیزم های دفاعی رابطه معنی دار وجود دارد.

 

    1. حسینی (۱۳۹۱) پژوهشی پیرامون رابطه ی سبک‌های دلبستگی و سبک‌های مقابله ی مذهبی با سلامت ‌روان در بیماران HIV انجام داده است. بنابر نتایج تحلیل واریانس داده ها، بیماران HIV+ دارای سبک های دلبستگی ایمن در مقایسه با بیماران HIV+ دارای سبک‌های دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی دوسوگرا از سلامت ‌روان بالاتری برخوردار بودند . نتایج آزمون تی مستقل مشخص نمود بیماران HIV+ که به میزان بیشتری از مقابله ی مذهبی مثبت استفاده می‌کردند از سلامت روان بیشتری برخوردار بودند. به منظور پیش‌بینی سلامت ‌روان بر مبنای متغیرهای سبک های دلبستگی ایمن و سبک‌های مقابله ی مذهبی از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج، حاکی از آن بود که در بیماران HIV+، متغیر سبک های دلبستگی ایمن، قوی ترین پیش‌بینی کننده ی سلامت روان می‌باشد. مقابله ی مذهبی مثبت و سبک های دلبستگی ایمن می‌توانند منجر به سلامت ‌روان بالاتر در بیماران HIVگردند.

 

    1. بازیاری میمند (۱۳۸۹) در پژوهشی پیرامون بررسی رابطه بین سلامت عمومی، تاب‌آوری و مکانیسم‌های دفاعی و همچنین پیش‌بینی سلامت عمومی افراد مبتلا به میگرن میگرن ‌به این نتیجه دست یافت که افراد مبتلا به سردرد میگرنی بیشتر از مکانیسم دفاعی رشد نایافته و روان آزرده استفاده می‌کنند و بین وخامت سلامت عمومی با تاب‌آوری و همچنین با مکانیسم دفاعی رشد یافته رابطه منفی معنادار و بین این وخامت با مکانیسم‌های دفاعی رشد نایافته و مکانیسم‌های دفاعی روان آزرده رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از طرف دیگر بین تاب‌‎آوری با مکانیسم‌های دفاعی روان آزرده و تاب‌آوری با مکانیسم‌های رشد نایافته رابطه منفی و بین تاب‌آوری با مکانیسم‌های دفاعی رشد یافته رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین هر اندازه فرد بیشتر از مکانیزم‌های دفاعی رشد یافته استفاده کند از میزان وخامت سلامت عمومی او نیز کاسته خواهد شد، اما این رابطه با حضور متغیر تاب‌آوری قوی‌تر خواهد شد. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که افراد میگرنی‌ای که از مکانیسم‌های دفاعی رشد یافته استفاده می‌کنند در شرایط تاب‌آوری بالا از سلامت عمومی مطلوب‌تری (وخامت کمتر در سلامت عمومی) برخوردار خواهند شد.

 

    1. ابوالقاسمی، (۱۳۸۸) پژوهشی با عنوان بررسی نقش سبک های دلبستگی و مکانیزم های دفاعی در تمیز دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری انجام داده است. نتایج نشان داد که بین سبک های دلبستگی و مکانیزم های دفاعی رابطه معنی دار وجود دارد.

 

      1. محمدپور یزدی (۱۳۸۸) در تحقیقی نشان دادند که افراد با سطح مطلوب سلامت عمومی و نمر ه ی اضطراب حالت – صفت پایین، از سبک های دفاعی پخته استفاده می‌کنند. وایلنت و دریک (۱۹۸۵)، باند و وایلنت (۱۹۸۶) دریافتند که سلامت روانی با بهره گرفتن از مکانیسم های دفاعی پخته نظیر پیش‌بینی، والایش، شوخی و فرو نشانی رابطه دارد. افرادی که مکانیسم های دفاعی پخته را به کار می‌برند با فشار روانی به خوبی کنار آمده و سازگارانه به تعارض پاسخ می دهتد. شناسایی مکانیزم های دفاعی اختلال های مختلف برای کمک به تشخیص افتراقی آن ها کاربرد قابل قبولی دارد؛ این که مشخص شود هر اختلال با چه نوع مکانیزم دفاعی برجسته ای همراه است، علاوه بر فهم بیشتر عملکرد نظام روانی، راهبردی کمکی در جهت تشخیص و تمیز اختلال های روانی است (کرامر، ۲۰۰۰).

 

    1. بشارت (۱۳۸۶) نقش واسطه ای مکانیسم های دفاعی در رابطه بین سبک های دلبستگی و هوش هیجانی تاثیر واسطه ای مکانیسم های دفاعی در رابطه بین سبک های دلبستگی و هوش هیجانی جزیی است. مکانیسم های دفاعی میزان تاثیر سبک های دلبستگی بر هوش هیجانی را کاهش می‌دهد اما این تاثیر کامل نیست، یعنی رابطه سبک های دلبستگی و ناگویی هیجانی همچنان معنادار باقی می ماند. لذا به-منظور بازسازی فرایندهای تنظیم هیجان، علاوه بر تقویت ویژگی های ایمنی بخش دلبستگی، لازم است زمینه‌های به کارگیری مکانسیم های دفاعی رشدیافته نیز فراهم شود.

 

    1. قبادی (۱۳۸۶) پژوهشی پیرامون تبیین سلامت روانی بر مبنای سبک ها و مکانیزم های دفاعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس انجام داده است یافته های این تحقیق حاکی از آن است که بین اضطراب با مکانیزم های دفاعی، ناارزنده سازی، خیال پردازی اوتیستیک، بدنی سازی، همه کار توانی، انکار در سطح (فرمول در متن اصلی مقاله) همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین مکانیزم های دفاعی والایش و فرافکنی توانایی تبیین تغییرات سلامت روانی را دارند و بقیه مکانیزم ها از این توانایی برخوردار نیستند. و همچنین سلامت روان با مکانیزم دفاعی رشد نایافته بیشترین ارتباط را دارد.

 

    1. بشارت و همکاران (۱۳۸۰) پژوهشی با عنوان بررسی رابطه سبک های دلبستگی و مکانیسم های دفاعی انجام داده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک دلبستگی شخص و سبک دفاعی وی رابطه معنی دار وجود دارد: آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) از مکانیسم های دفاعی رشد یافته استفاده کردند؛ آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ایمن از مکانیسم های دفاعی رشد نایافته و نورتیک استفاده کردند و آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا بیش از آزمودنیهای دارای سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی از مکانیسم های دفاعی رشد نایافته و نورتیک استفاده کردند. نتایج پژوهش حاضر، که برای نخستین بار رابطه سبک‌های دلبستگی و مکانیسم های دفاعی را بررسی ‌کرده‌است، در این مقاله تبیین و تشریح خواهند شد.

 

  1. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪی ﺑﺸﺎرت و ﻫﻤﻜﺎران ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮد ﻛﻪ واﺣﺪﻫﺎی ﻣﻮرد ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﻳﻤﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺎاﻳﻤﻦ و ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ آنﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ دارای ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ ﺑﻮدﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ دوﺳﻮﮔﺮا، ﻣﺸﻜﻼت ﺑﻴﻦ ﺷﺨﺼﻲ ﻛﻤﺘﺮی داﺷﺘﻨﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ اﺻﺎﻟﺖ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﻳﻤﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪی ﻳﻚ ﻧﻴﺎز ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ و اﻧﺘﻘﺎل آن ﺑﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی ﺑﻌﺪی اﺷﺎره دارد (ﺑﺸﺎرت و ﻫﻤﻜﺎران، ۲۰۰۰). ﺳﺎﻓﻮرد ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﻴﺸﺘﺮی دارد اﻓﺮاد ﺑﺎ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﺎاﻳﻤﻦ، اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﻲ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ (ﺳﺎﻓﻮرد[۶۷]، ۲۰۰۲).

 

۲-۴-۲-پیشینه خارجی:

 

    1. محمد پور یزدی(۲۰۰۹) در پژوهش خود ‌به این نتیجه دست یافت افرادی که از مکانیسم های دفاعی رشد یافته استفاده می‌کنند از سطح سلامت عمومی بیشتری نیز برخوردارند.

 

    1. تامپسون[۶۸] (۲۰۰۷) در پژوهش خود ‌به این نتیجه دست یافت زمانی که افراد از مکانیسم های دفاعی رشد یافته دربرابر اتفاقات بد استفاده می‌کنند اضطراب آن ها بسیارکمتر از افرادی می شود که مکانیسم های دفاعی رشدنایافته را به کار می گیرند.

 

    1. ویلنت[۶۹] (۲۰۰۵) بر اساس یافته های پژوهش خود ‌به این نتیجه دست یافت که مکانیسم های دفاعی با پیامدهای جسمانی و روانی در ارتباط هستند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...